Kata Aluan

Monday, May 18, 2009

Sekadar Renungan Bersama....

Dalam meniti saat-saat kehidupan berlalu,banyak perkara yang bermain di dalam benak sanubari kita..kekadang, membuat kita bingung dan bimbang memikirkannya...kekadang, boleh juga menjadi satu tekana yang berat kepada diri kita..

apa yang penting sebenarnya di dalam kehidupan kita ini, apa sebenarnya yang perlu kita kejari dan kecapi..bagaikan rojak bercampur lai ci kang berada di dalam fikiran...sehinggakan fikiranku kekadang menjadi buntu untuk memikirkannya...

Pelajaran...Wang...Pekerjaan...Kehidupan...Dosa...Keluarga...Kampung...Masa depanku...demikianlah segala yang bermain difikiran...

Pelajaran?????...sejak dari kecil lagi aku mula belajar..hinggalah kini..namun, apa yang bermain difikiranku..kita sering terdengar dan diperdengarkan..belajarlah bersungguh2 hingga berjaya..aku terfikir di sini, dimana sebenarnya kejayaan itu..adakah kejayaan itu hanya dikecapi apabila kita mendapat keputusan yang cemerlang..i.e: mendapat 4flat,dean list, dan yang sewaktu dengannya..benar ke ini kejayaan yang sebenar..dan mendapat keputusan yang teruk di dalam peperiksaan itu dianggap gagal...kalaulah saya berazam pada diri saya,sekiranya aku dapat lulus di dalam semua subjek,itu adalah kejayaan buatku dan aku dapat apa yang aku azamkan..ini sudah dikira satu kejayaan bukan?
kalaulah aku berazam aku akan mendapat 4flat,namun akhirnya aku tidak dapat apa yang aku kecapi. adakah ini satu kejayaan?
berbeza pula kalau aku ini sorang palajar yang malang dan asyik failed setiap subjek,namun aku berazam sekiranya aku lulus walaupun satu,itu adalah kejayaan bagi aku. bagaimana pula situasi itu?
huhuhu..itulah yang harus difikirkan oleh kita semua..apa yang dapat saya simpulkan untuk mendapat jawapan bagi persoalan itu adalah...kejayaan sebanarnya adalah terletak pada kayu ukur yang kita letakkan.memang pada mata dunia,kejayaan yang sebenar adalah mendapat yang terbaik dan cemerlang..tapi pada mata hati kita, kejayaan itu apabila kita dapat mencapai tahap yang telah kita tetapkan tidak kiralah sejauh mana tahap itu..

Wang????...kekadang manusia boleh jadi gila memikirkan tentang wang.bergaduh sebab wang..bercerai sebab wang dan yang sewaktu dengannya..kenapa sampai jadi begitu..apa yang menjadi punca dan sebab yang sebenar..tidak dinafikan pada zaman kini,segala urusan dan perkhidmatan memerlukan wang..Namun, sampai tahap manakah kepentingan wang itu kepada kita sebenarnya..
selaku hamba Allah yang taat, kita percaya bahawa rezki itu datang dari Allah namun kita digesa untuk berusaha mendapatkan rezki..

namun ,terfikir juga kekadang..ada orang yang memg dilahirkan dari keluarga yang berada dan begitu sebaliknya..akan tetapi, walaupun dia dari keluarga yang kaya,nak beli apa sahaja semuanya boleh.berbeza dengan golongan miskin, sampai pening kadang2 dok memikirkan bagaimana untuk berjimat tuk membeli something yang dikehendaki. namun golongan yang kaya tadi, mereka tidak lari juga dari pening memikirkan soal wang? kenapa YA...walaupun dah kaya raya tapi masih penin jugak mengejar wang...

Di sini, saya cuma terfikir, sejauh mana sebnarnya seseorang itu dianggap kaya dan sejauh mana sebenarnya seseorang itu dianggap miskin? adakah yang memiliki rumah besar,keta besar.. dan sewaktu dengan itu dianggap kaya? dan yang hidup di dalam rumah usang, tiada apa2 kenderaan itu dianggap miskin?

apa yang dapat saya katakan disini adalah..miskin dan kaya itu sebenarnya hanyalah ukuran zahir pada mata dunia. tapi miskin dan kaya yang sebenar adalah pada Ainullah.(pandangan Allah), iaitu kaya dari segi amalan dan ibadah kita kepada Allah. biarlah kita tidak berharta,namun kita tidak pernah lupa beribadat kepada Allah. Apa guna harta yang banyak,namun tidak sesat pun kita mengingati Allah.

Namun, bukan gesaan untuk tidak memiliki harta, kerna itu tidak dilarang, situasi yang saya perkata di sini adalah apabila taqdir Allah yang memberikan kita kekayaan dan kemiskinan. kadang2 kita tgk orang2 yang kaya ni, tapi hutang mereke keliling pinggang. bagaimana pula statusnya? kaya atau miskin sebenarnya. Hidup kita masa kini,penuh dengan hutang, hutang kereta,hutang rumah dan yang sewaktu dengannya.kadang2 sampai tak cukup perbelanjaan bulanan disebabkan hutang hinggakan tangguh pembayaran hutang itu.Kayakah kita? berbanding dengan golongan miskin yang memiliki harta tetapi bebas dari hutang.wang yang ada cukup untuk makan dan minum harian.

kesimpulan untuk permasaalahan ini, terjawap apabila kita menghitung perbelanjaan kita. sebenarnya, orang kaya itu adalah golongan yang pendapatannya cukup untuk menampung perbelanjaan hariannya walaupun pendapatannya adalah rm 500 sebulan, tetap cukup untuk menamoung kos hidupnya. dan orang kaya yang memiliki pendapatan yang tinggi,i.e: rm 5000 sebulan,tetapi masih tidak cukup untuk menampung kos hidup adalah dianggap miskin.

justeru, jawapan ini, dapat menghilangkan kebingungan di hati ini..kekadang mendatangkan keresahan bila memikirkan soal wang..syukurlah sebenarnya, walaupun kekadang mengalami kesempitan wang, tapi masih mampu mendapat makanan yang cukup..kekdang diri ini meronta juga memikirkan nasib hidup,keluarga dan sewaktu dengannya..

tiada apa yang perlu dipeningkan sebenarnya...semua ini adalah perancangan Allah..bagi menguji sejauh mana kesabaran kita menghadapi semua ini. sememangnya kehidupan ini adalah ujian tuk kita..cumanya..bagaimana kita menghadapinya..dan mengatasinya..sememangnya kita memerlukan perangcangan yang betul dan berkesan dan seharusnya kita memang mempunyai perancangan..akan tetapi..perangan Allah itu adalah mengatasi segala nya...

InsyaAllah..saya akan sambung lagi perbincangan ini dikesempatan yang lain...

No comments:

Post a Comment