Kata Aluan

Monday, May 18, 2009

Cinta Laila & Majnun

Sejak dari kecil lagi kita sering mendengar mengenai kisah Laila & Majnun. Sejauh manakah kita mengetahui tentang kisah Cinta antara Laila & Majnun? Bagaimana pandangan Islam tentang kisah cinta ini?

Sohibu Al-Ghoni telah menceritakan kepada kita, katanya : Khalid bin Hamal berkata bahwa ia diceritakan oleh beberapa orang lelaki dari Bani Amir bahwa suami Lailadan ayahnya keluar menuju ke Makkah, lalu Laila menuruh seorang hamba perempuannya pergi kepada Majnun memanggilnya datang kepada Laila,lalu datanglah Majnun pada malam itu dan bersama di sisi Laila,mereka menghabiskan malam itu dengan duduk bersama,pada waktu sahur Laila pun menyuruh Majnun pulang dan sempat memesan padanya dengan katanya " datanglah padaku setiap malam selama mana mereka itu di dalam musafir..." Maka Majnun pun sentiasa berulang-alik bersama Laila sehinggalah mereka pun pulang....

Daripada kisah ini,kita dapat simpulkan bahawa kisah cinta Laila & Majnun tidak berlandaskan syariat. Mana mungkin seorang yang sudah berkahwin masih lagi bersamara dana dengan lelaki lain. Bahkan haram tubuh Laila terhadap lelaki selain suaminya.

ingin saya menyentuh sedikit disini, bahawa di dalam Islam terdapat satu kaedah yang berbunyi " al aslu fil ibdoq at tahrim". "ibdoq" disini bermaksud faraj yakni kemaluan perempuan. maksud qaedah tersebut adalah asal hukum pada faraj prempuan itu adalah haram. Jadi, yang menghalalkan faraj terhadap seorang lelaki itu hanyalah dengan Aqad nikah. makna kata haram bagi seorang lelaki itu bersetubuh dengan seorang perempuan yang belum dinikahinya.

Justeru, kisah Laila & Majnun itu tadi tidak sama sekali berlandaskan Syariat Islam. Cinta sebenar yang dikurniakan Allah adalah suci dan murni. Dimana Cinta ini memberikan ketenangan,kasih sayang dan kelapangan kepada pasangan yang bercinta itu.

Firman Allah di dalam surah Ar Ruum ayat 21, "Dan di antara tanda-tandaNya bahwa Dia menciptakan jodoh untuk kamu dari diri kamu sendiri (bangsa kamu) supaya kamu bersenang-senang kepadanya dan Dia mengadakan sesama kamu kasih sayang dan Rahmat. Sesungguhnya tentang yang demikian itu menjadi ayat (tandan) bagi kaum yang memikirkannya".

Sabda Rasulullah S.A.W, "kami tidak pernah melihat bagi dua orang yang bercinta atau berkasih seperti perkahwinan ". (seperti orang yang berkahwin).

No comments:

Post a Comment